Friday, August 26, 2011

sayonara jahiliyah

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh,

As usual ah kan..Apa khabar,semua?Mcm mana pula dengan iman korang?Hopefully makin hari makin mantop kan?

Actually an,nothing to story about la today.Just nak ingat balik zaman ala-ala muda dulu.Time ana kat sekolah dulu-dulu ah.okay,apa yang ana merepek ini.Straight to the point la an.

Okay.
Masa sekolah rendah dan sekolah menengah dulu an,kita semua belajar satu subjek ini yang mudah ah nak score for most people an.x baca buku sgt pon blh dpt A.bukan A aje.but,A+++ gitu.Guess what?yurh,Of course la,Pendidikan Islam.Kan kan kan?

Haha,tp ana ingatk lagi.ana nangis nangis sebb x dpt hafal part sirah time form 4.nak hafal nama-nama sahabat nabi.sumpah.time tu,ana betul-betul under stress kot.Tapi,ana ada kawan-kawan.Diorangla yang tolong ana banyak sangat.Diorang dok tanya-tanya ana.Cara ana belajar adalah HAFAL.

yes! cara ana dalam meng'hafal' mana-mana subjek adalah salah satu method yang lekeh dan sangat-sangat tidak digalakkan untuk ikut.why ah?Sebab korang x akan faham!and it same goes to Pendidikan Islam time sekolah-sekolah dulu.Ana memang x dpt hayati what's with Islam masa dulu.ok,ana akan buat yang wajib aje dulu.itu pon dah kira ok ah kan drpd x buat apa-apa.Tapi,nak buat sunat tu,masya-Allah,liat beno.

So,bila ana belajar tentang Islam dalam method hafal aje,penghayatan memang zero ah kan.Haha.Bila ingat balik time sekolah dulu,kelakar gila.Jahil betul ah time tu.Bila time kelas agama je,cakap kat ustazah,"Uztazah,nak gi sembahyang zohor dulu."Haha.Ustazah memang orang yang sangat sabar kot.sorry,ustazah.

Then,bila masuk Universiti,barulah ana lebih terdedah dengan Islam.Islam bukan untuk solat ,pose aje.Islam lebih drpd itu.Islam merangkumi seluruh hidup.Even,tidur pon dianggap sebagai satu ibadah kalau tidur dalam keadaan yang betul.and that makes Islam more interesting u know.Ana jumpa dengan sahabat-sahabat yang sangat matang untuk berbincang tentang Islam(even ada jugak akak-akak yang lbh tua drpd ana)..Then,from that Islam become a hundred times more interesting.

so,sayonara jahiliyah.

:)wassalam..

No comments:

Post a Comment