Monday, January 28, 2013

Si Bakal Superhero Ummah . :) insya Allah

Assalamualaikum w.b.t

Annyeonghasayoe ! (is it right? wateva)

Hari ini saya berbahasa ibunda negara terchinta. *poyos!* haha. I'm gonna speak my first language instead in English okay.. maybe some rojak. sedap sikit rasanya di situ.

First of all, lihat gambar nie...


comelkan. :) berbunga di hati. siap ada rama-rama lagi gitu.*merah muka*

Bila lihat gambar ni, benda perkara yang pertama ada dalam minda apa agaknya? *besides, kecomelan-nya*. Kalau anda fikirkan perkara yang sama dengan saya, tahniah ! Anda memang ada kuasa 6th sense.. Wohoo! Hebat !  Saya fikirkan tentang this word A.M.B.I.T,I.O.N.S. 

Perkara ini saya fikirkan masa dalam kereta. Sambil melihat panorama di luar, *aih! cewahh* tibe-tibe saya terfikir. Kalau aku ada anak nanti, agaknya apa ea aku nak dia jadi. Doktor? Lawyer? Manager?

*Papehal minah nie terfikir pasal anak ni. musykil. haha.*
No reason. saje je nak fikir. Tak boleh ? *sounds kerek.haha*

But, then i'm thinking about my ambitions when i was young before. Doctor. Scientist. Journalist. Novelist. and blablabla.  Banyak tak terkira. and biasala berubah-ubah. Then, finally, i found my interest on something. Teaching ! Oh yeah. 

Bila saya imbas balik, macam mana saya blh nak choose teaching as my ambitions, there'll be sound like this *sigh* . Hehe.. tapi tak perlulah nak saya ceritakan tentang pengalaman saya. Just nak highlight few points.

I'm sure. All parents want the best for their children. So, do mine. Ibu ayah saya juga mahukan yang terbaik untuk saya dan adik-adik saya. I believe in that. Bila saya ada anak nanti pon, saya nak yang terbaik untuk anak-anak saya juga. 

Bila nak yang terbaik untuk anak-anak,kita mesti akan selalu dengar ayat-ayat comman mcm nie,

"Akak, belajar betul-betul. Nanti besar jadi doktor tau."

" Angah, nanti besar jadi lawyer tau. Banyak duit."

" Adik, jadi scientist best. Cepat kaya."

and others......

Parents usually akan cerita pasal kebaikan tentang pekerjaan-pekerjaan yang hebat dan yang gah di mata manusia. Cuba kalau cerita pasal job yang low-class sikit. Usually akan ledengaran ayat macam nie.. 

" Cuba tengok yang angkut sampah tu. Tu time kecik-kecik tak belajar leklok la tu. Kalau nak jadi macam tu, ha tak yah la belajar elok-elok."

"Kesian dia. Muda-muda, cuci jamban. Maybe, dia miskin  atau dia malas belajar masa kecik dulu."

Saya tak tahu sama ada anda pernah dengar ayat-ayat macam kat atas ni atau tidak. Tapi, saya honestly cakap saya pernah dengar,

Bila saya fikirkan kembali, hina ke jadi si pemungut sampah ke si pencacai jamban ke si gaji rendah ke? Hina ke mereka?Dan hebat sangatkah menjadi si gaji besar atau si goyang kaki ? Sedangkan saya pada masa depan pon saya tak pasti apa akan jadi pada saya kemudian hari. 


Jadi, saya fikir. Untuk anak saya nanti. Saya akan bersikap fair and square. *Ehem* Saya akan cerita kebaikan dan keburukan si gaji besar mahupun si gaji kecil. Biar anak saya yang pilih mengikut kemampuan-nya, minatnya dan kreativiti-nya. Saya hanya akan jadi si pencetus semangat, dan si pencetus idea buat si manja.

Si pencetus idea? Apakah?

Biar saya elaborate lagi supaya semua orang jelas dengan pernyataan saya ini.

Bila saya katakan yang saya akan jadi si pencetus semangat, meaning here yang saya akan sokong apa-apa pon ambitions yang anak-anak saya mahu kan asalkan ianya menepati syarak Islam. Penyanyi? Pemungut sampah?si pencacai jamban? Pelakon?Novelist ?

oh what !!!!

Sekejap. sekejap. dengar dulu.

Bila saya katakan saya jadi si pencetus semangat, saya akan iringkan sekali dengan cetusan idea. What is it means?

Okay, lihat diluar kotak. Jangan sempit pemikiran keibubapaan kita and transfer them to our kids.

*Tarik nafas. Lepas.*

Bila saya ada anak nanti, saya akan sokong apa-apa ambitions yang dia nak asalkan menepati syarak. Sekaligus, saya akan buka minda anak saya untuk berfikir dengan lebih kreative. Sebagai contoh, kalau si anak mahu jadi penyanyi, kita cetuskan idea kepada mereka tentang nyanyian yang bersifat ketuhanan. Tak kira la rock ke balada ke nasyid ke. Asalkan ianya membawa faedah kepada ummah.

Kalau si anak punya cita-cita untuk jadi si pemungut sampah, kita olahkan idea kepada mereka agar menjadi si pemungut sampah yang hebat, yang kreatif. Mencipta mesin pemungut sampah yang efektif, bersikap kritis dengan persekitaran dan mereka sesuatu yang dapat lestarikan alam and etc.

Itulah yang katakan sebagai si pencetus idea.

Saya tak mahu anak-anak saya berfikiran kolot dengan menganggap mereka yang low-class job nie tak berguna. Kalau takde mereka, ntah-ntah, siapa lah kita.

*Ada satu momment tu. nampak kat board besar gambar si ketua dengan ucapan tahniah YB yangtakbolehdinamakan atas sebab kebersihan kawasan zon A"

Dalam hati saya, " Bukan kau yang bersihkan. Apasal ada gambar kau aje. Adil-lah. Letak ah gambar staff bawah jugak."

Sounds rude kan? haha. Peduli apa.

Nanti saya ada anak, kalau boleh saya nak anak saya rajin berfikir. Bukan rajin disuap.

That's all.  :))

Wassalam














1 comment: