Thursday, April 28, 2011

katakan TIDAK pada RIAK&BUANG MASA..

Assalamualaikum warahmatullahibarakatuh..

selamat malam:) (tulis time malam nie)... Adoiiii....Sekarang nie,aku tgh bercuti.. al-maklumlah dah abes asasi.dan insya-Allah akan sambung je degree.insya-Allah.doa-doakanlah ea.urm, time tgh2 cuti nie.patutnya banyakla masa lapangkan?memang..TERLAMPAU BANYAK MASA LAPANG yang ada.tp mcm setiap saat yg aku gunakan x byk yg bermanfaat.Betullah
" Dua nikmat yang sering diabaikan oleh kebanyakan manusia ialah waktu sehat dan masa lapang."(Riwayat Al-Imam Al-Bukhari).

urm...rasa menyesal pon ade.aku asyik tido jek keje.xpon tgk tv...Ahha.!itulah jadinya..buang masa kan?aku dah pening dah...hehe...hurmmm...patutnyakan banyak masa nie,kene banyakla,bertambahlah ibadat kan?tp,aku nie...ntahla...naik turun.ikut mood.astaghfiruallah...

semua perkara,amalan tu kene istiqomahkan?bagi aku yang baru nak mengorak langkah ke arah yang solehah tu,macam terasa susah jek...tp,kalau itu aje cara aku nak dapat redha Allah.kita kene paksa diri kan untuk buat amal kebaikan.Macam mana ea nak pupuk rasa istiqomah dalam hati ni?bukan hati jek aku nak,malah anggota badan aku jgk aku nak istiqomah.korang ada idea x?aku x de.kalau korang ade,komen2la aku.bgtau cara mcm mana nak istiqomah nie.seronok kalau kita buat perbincangan nie.rasa macam usrah jek…aku jahil lagi.jadi,korang blhla bantu aku nie k?insya-Allah aku pon blh tolong korang ikut kemampuan aku.


Teringat aku pada satu ayat dari surah al-kahfi ayat 103-104 . Allah berfirman,”Katakanlah Muhammad,apakah perlu Kami beritahukan kepadamu tentang orang paling rugi perbuatannya?iaitu orang yang sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia,sedangkan mereka telah mengira berbuat kebaikan.”
Aku x nak jadi dalam kalangan manusia dalam ayat nie.Nauzubillah.minta sangat sangat sangatla dijauhkan.Aku pasti korang pon x nak kan?kan?kan?Inilah dikatakan sebagai RIAK.Dalam ayat ini sangatlah jelas buat kita,yang mereka yang anggap dah buat banyak kebaikan,cakap”Aku dah buat banyak amal.”,”Aku Qiamullail setiap hari.Kawan2 aku x.tau tido jek.” ,”Aku dah banyak bagi sedekah nie.Masuk syurgala aku.Masuk syurgala aku cmnie.” dan etc,sebenarnya SIA-SIA BELAKA.faham x?sia-sia jek.Nawaitu bukan kepada Allah.


Aku sangat-sangatla suka nak nasihatkan diri yang selalu lupa nie dan kawan-kawan yang aku sayang sangat-sangat kerana Allah,biarlah setiap amal kebaikan yang kita buat tu kita diamkan jek.Buat kebaikan ,dan rahsiakan.Biar kita dan Allah aje yang tahu.TAPI! bilamana ada timbul dalam hati kita riak tu.cepat2 beristighfar.Semua orang yang lemah imannya x kan terlepas dengan ujian riak nie.Aku mengaku,aku pon ada sifat tu kadang-kadang.sebab 2 musuh kita,iaitu syaitan dan nafsu ,sentiasa membisikkan kejahatan ke dalam hati kita.Jadi,untuk ambil langkah selamat.Kau tgk beberapa golongan,contohnya:
1)Kanak-kanak:Alangkah beruntungnya mereka .Mereka masih suci dan tidak tanggung apa-apa dosa pon.
2)Muallaf:Beruntungnya diorang nie.Baru masuk islam.Segala dosa-dosa diorg time jahil dulu dah x amek kira dah.dapat buku baru.Macam bayi yang baru lahir,suci dari dosa.


Tu jek yg aku ingat..hehe…Tapi,kita jgk kene ingat ilmu kene kongsi jgk.Jangan sesekali ingat yang org beri ilmu tu saje nak tunjuk dia pandai ke apa.Tapi,berprasangka baik adalah yang terbaik ….Ilmu yang ada kat mana-mana,kita kutip.Hatta kalau ilmu tu datang dari mulut si miskin atau hamba sekalipun,kita amek.Sebab kita nie banyak yang kita x tau..Ilmu yang kita tau nie x sebanding dengan ilmu Allah.Kalau diukur dengan selautan,ilmu manusia nie hanya setitis jek dari lautan tu.Sebab?Allah Maha Mengetahui segalanya.Semakin banyak kita belajar,rupa-rupanya semakin terasa makin banyak yang kita x tahu.

Kita,manusia,sangat istimewa.Maka bersyukurla...

Soalan menguji minda:

Mak aku yang tanya.Aku x tau nak jwb ape.

----Apa hukum seorang hakim mahkamah menjatuhkan kesalahan kepada yang x bersalah?

Please leave your respond on the comment box ,if u know the answer.thank u:D

Wallahu’alam.(Hanya Allah saja yang tahu)…..

2 comments:

  1. samelah..aku x tau nak manfaatkan masa yg ade...bnyk tngk tv ngn on9..tu jer...nak kuar joging xde sape nk teman..bosan plak joging sorang2 kan...kalau aku melukis leh ak..sebab plan aku cam gitu.. nak lukis pastu warna..adekah buang mase????..kalau blog masukkan gmbr ngn ayt2 merepek pun buang mase ker???

    ReplyDelete
  2. Kalau benda yg kau buat tu bg manfaat pada diri kau.ok ah.tp kalau bnda yg kau buat tu bg manfaat bukan saja pada diri kau,tp kat org lain jgk.lagi lagi lagi lah bagus....

    aku pon x lh nk ckp lebih jgk.sebab cuti nie pon aku aku rasa byk buang masa.huhu

    ReplyDelete